5 quick wins bij het ontwerpen van je huisstijl
Een huisstijl ontwerpen is een proces met vele facetten. Van strategie over beeldconcept / ontwerptaal tot tone of voice. Elk van deze aspecten speelt een rol en vervult een functie binnen het geheel – de huisstijl. Einddoel van dit proces is een visueel passende uitstraling die de eigenheid, karakteristieken en ambities van je merk uitstralen. Tijdens het ontwerpproces is het belangrijk de focus niet te verliezen, volgende quickwins kunnen je hierbij helpen.
1 — Strategie geeft goesting
Alles start bij een goed gesprek waarin gepeild wordt naar de eigenheid, de ambities, de karakteristieken, … Dit is nodig om een zinvolle invulling te kunnen geven aan de vorm. Zonder helder, strategisch beeld van je onderneming, zal elk ontwerp als lege doos functioneren, waar na verloop van tijd dan ook doorheen gekeken zal worden. Zo krijg je een logo zonder duidelijk fundament in zijn beeldtaal, wat maakt dat de huisstijl maar minimaal functioneert en geen garantie heeft op vlotte toepassing in andere vormen.
Daarom is het belangrijk initieel alles even netjes op te lijsten en in een strategisch kader te plaatsen. Dit kan aan de hand van een intake gesprek, workshop, research, … Op die manier is het noodzakelijke ‘huiswerk’ gedaan en kan met volle goesting gestart worden met de zoektocht naar een vormelijke invulling.
2 — Kwantiteit boven kwaliteit
De initiële ideeënproductie is van groot belang. In eerste fase is het daarom nodig zo breed mogelijk op zoek te gaan naar interessante vormpistes. Deze zoektocht in de breedte geeft ruimte aan de vormgeving, waardoor je vaak tot de meest verrassende ontwerpen zal komen. Een dergelijk ontwerpproces zorgt er bovendien voor dat de verschillende ontwerppistes elkaar na verloop van tijd gaan inspireren, waardoor je tot een nog bredere ideeënproductie, vormtaal, toepassingen, uitwerkingen kan komen.
Niet te snel te focussen op 1 specifieke richting / concept is dan ook essentieel. De ontwerpen zelf krijgen zo een solide basis voor verder onderzoek end eze veelheid creëert op die manier soms zelfs een luxeprobleem waarbij meerdere ontwerpen passend zijn/lijken. Hieruit kan dan in een verdere fase een nieuw / sterker / meer passend ontwerp gepuurd worden.
3 — De frisse blik
Na verloop van tijd – na het vele ontwerpen, zoeken, bijschaven, concepten bedenken, … – beland je soms in een soort van tunnelvisie en is het nodig om even een stap terug te zetten. Dit doe je best door het ontwerp enkele dagen te laten rusten.
Als je dan enkele dagen later met een frisse blik terug kijkt naar je ontwerp en concept, kan je beter inschatten of deze nog steeds overeind blijven. Het geheel oogt minder troebel en ook dit kan op zijn beurt tot nieuwe ideeën leiden. Net daarom heeft het ontwerpproces steeds een zeker doorlooptijd – die voldoende ruimte laat voor reflectie, afstemming en bijsturing.
4 — Meer context
Eens de vormtaal en ontwerppistes opgezet zijn, is het goed om in een volgende fase iets meer context aan het geheel toe te voegen. Elke onderneming heeft wel zijn specifieke toepassingen, communicatiedragers, boodschappen, … Het kan visueel erg verrijkend zijn om ook hier even stil te staan en na te gaan hoe de nieuwe huisstijl zich zal gedragen in deze specifieke context.
Het spreekt voor zich dat een branding voor een tech-start-up anders zal functioneren dan de branding voor een openbaar vervoersmaatschappij. Je logo op de bus vs. in de appstore.
5 — Als het goed is voor iedereen, is het meestal niet voor iedereen goed
Dit kan wat vreemd aanvoelen, maar het is niet noodzakelijk dat iedereen uit je omgeving/ je bedrijf even enthousiast reageert op het nieuwe ontwerp. Een goed ontwerp moet soms aanschuren tegen het ongewone, ongebruikelijke en dit nieuwe voelt soms wat onwennig. Een (positieve of negatieve) emotionele reactie is daarom niet vanzelfsprekend, maar wel gewenst. Net om er dat tikkeltje meer uit te springen en niet vergeten/ onzichtbaar te worden.
Daarnaast is het principe van de “logo redesign backlash” (dus mensen die het oude beter vinden dan het nieuwe) kwantificeerbaar op 1/3. Maar mits sterk en grondig proces, met ruimte voor experiment / afstemming / instemming / toepassing /… zit je alvast op de goede weg.