1,5 miljoen. Of mag het iets meer zijn?
Halverwege de eerste meeting tussen de CEO’s van Citigroup en Travelers en Pentagram Partner Paula Scher, werd het iconische Citibank logo geboren. Geschetst op gekreukt servet. De visie en het beeldconcept reeds zichtbaar. Prijskaartje 1,5 miljoen euro. Welke waanzin ging hieraan vooraf? En vooral, welke instelling kan zoiets verantwoorden.

Investeer in jezelf
In het licht van Citibanks’ core business – investment – werd het nieuwe logo, en de bijhorende branding, dan ook als investering gezien. Eentje die de hoofden in eenzelfde richting moest krijgen, een nieuw gevoel van verbondenheid – na de merger, en voldoende draagvlak moest vinden binnen de werknemers en klanten. Qua verantwoordelijkheid kan dat dus tellen. De grootorde van de nieuwe bankgigant speelt uiteraard ook mee. In dat opzicht valt die 1,5 miljoen best mee.
Het logo concept op de wereld krijgen is uiteraard een eerste stap. De finale goedkeuring is nog iets anders. Om van de uiteindelijke implementatie en opvolging nog maar te zwijgen. Het mag duidelijk zijn dat het zelden draait rond de snelle schets. Als idee is deze legitiem, maar finaal ligt het traject bezaaid met feedback, meetings, aanpassingen, varianten, toepassingen, CEO’s, CFO’s, BLO’s en ga zo maar even door.

Wat wil je ervoor geven?
Dat het ook wat goedkoper kan, bewees Phil Knight toen hij aan een van zijn studenten – Carolyn Davidson – vroeg om een logo voor Blue Ribbon Sports. Voor iets meer dan 30 euro wat de klus geklaard, wat resulteerde in de iconische Swoosh. Die van Nike dus. Het grote verschil zit ook hier weer in de grootorde van de achterliggende entiteit. Nike was toen niet meer dan een lokale sportwinkel, met beperkte middelen en beperkte impact. En Carolyn een beginnend ontwerpster, los van de kwaliteit van haar werk. Het logo is nadien zijn eigen leven gaan leiden en iconisch in zijn beeldtaal en eenvoud geworden.

Maar wat moet een logo dan kosten? Evengoed kan je vragen, “Wat wil je ervoor geven?”. Binnen een context van (meer)waarde creatie, visuele impact, merkduurzaamheid, strategie, positionering, … ligt de waarde van een sterke, en vooral goed werkende, merkidentiteit dus evenzeer bij de klant.
Om het jullie wat makkelijker te maken, werkten we 3 frisse branding pakketten uit. Van Small tot Large. Voor elk budget een beeldmerk. Laat u gaan!
—