A-typisch

Zigzaggen door het internet

Afgelopen week lanceerde Radio 1 haar nieuw logo. (Een) eentje meer in lijn met de overkoepelende VRT huisstijl. Gelijkaardig kleurpalet, een herkenbare toepassing van de gradient, zelfde stijl van animaties. Alles om een zo sterk mogelijk visueel verhaal neer te zetten. De VRT probeert zich immers meer en meer als aanbieder van essentiële en kwaliteitsvolle content te manifesteren. Eén merk, met één verhaal. Om zo top of mind te blijven binnen hun domein. Niet zonder succes, het bewijs ervan kan u aanschouwen in de goed gevulde en diverse VRT Max app.

Radio 1 logo – VRT©

Maar goed, die branding dus. Los van het feit of deze binnen de VRT stijl past, welke marketing insteek er achter schuil gaat, of wie het oude logo alweer beu was, is het altijd een boeiend moment. De VRT zelf heeft een – recente – sterke traditie in het serieus nemen van haar huisstijl. Zo werd in het verleden samengewerkt met branding grootheden Pentagram, Why Not Associates en Saffron. Vaak in samenwerking met een lokaal bureau (genre Base design, Today). Aan de verderzetting van de visuele lijn te zien, is ook hier weer voor Saffron gekozen. Ditmaal in samenwerking met het Antwerpse Mirror Mirror.

Vormelijk valt er een duidelijke parallel te trekken met de vernieuwing van Stubru – van alweer vorig jaar of was het het jaar ervoor? Het pulserende karakter van de logo-animaties kennen eenzelfde visuele filosofie en communiceren op die manier netjes de kerntaak van Radio 1, namelijk klank. De beeldtaal, typografie en het kleurgebruik zijn zachter en toegankelijker en de trendy zachte gradient – omgevormd tot een zeepbel gegeven – geeft een vertrouwde, transparante en geloofwaardige indruk. Radio 1 wil op die manier een rustpunt in de dagelijkse ratrace van nieuws, muziek, fait-divers, quizvragen, inbellende luisteraars, kommer en kwel … zijn.

Visueel proper werk dat er bovendien voor zorgt dat Radio 1 haar plaats in het volledige VRT ecosysteem rimpelloos inneemt. Raymond Lowie zou trots zijn.

Toeval of niet, het nieuwe logo in zijn pure vorm – de rechthoek met afgeronde hoeken – was al eens het logo van Radio 1. 3 of 4 of 5 of… re-brandings geleden. Het internet vergeet niets.

Een interessante oefening hierbij is, op welke manier Radio 1, zich als merk weet te onderscheiden. Binnen het Vlaamse radiolandschap is er geen evenknie qua inhoud, muzikale invulling of positionering. Daarin is Radio 1 dus uniek. Vanuit de visie van een grafische stroomlijning, vasthouden van het luisterpubliek en de toekomstambities is de zender waarschijnlijk in haar opzet geslaagd. Een nieuw publiek aantrekken, dat lijkt wat lastiger. Gezien de huidige streamingoorlog, het continue mediaopbod, de snoeiharde online concurrentie en de slinkende overheidsinkomsten, lijkt dat mogelijk wél de bedoeling.

Levi’s – BBH©

John Hegarty (oprichter van BBH) was een meester in het anders positioneren van gevestigde merken. Beste voorbeeld vinden we in de iconische Levi’s advertentie voor hun eerste zwarte(!) jeans. Dit werd toen prachtig visueel verbeeld door een kudde witte schapen – naar links lopend – en één zwart schaap –stoïcijns naar rechts lopend. Van zwarte jeans geen spoor!

Effectieve communicatie is soms niet meer dan dat. Zaggen als de rest zigt.

Iets meer lef, mag.

Tot slot, een van de grootste ontwerp mokerslagen, kwam ik bij toeval tegen toen ik stootte op de briefwisseling van ontwerp legende Saul Bass. De rechter(ontwerp)hand van Kubrick, vriend aan huis bij Hitchcock en maker van talloze grafische videogenerieken, stempelde zijn brieven steevast af met een baars met eigen tronie als kop. RED RUM!

Saul Bass ©

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *